„Caring for the World: Global Challenges, Cooperation and Local Responsibility” („Troska o świat: globalne wyzwania, współpraca i lokalna odpowiedzialność”)
W dniach 25–27 września 2025 roku odbyło się dwustronne seminarium eTwinning z udziałem 60 nauczycieli z Polski i Włoch, pracujących w starszych klasach szkół podstawowych z terenów wiejskich. Spotkanie miało na celu wymianę doświadczeń, nawiązanie współpracy oraz rozwój projektów międzynarodowych wokół tematów związanych z troską o środowisko naturalne.
Czwartek, 25.09
Konferencję rozpoczęliśmy o godzinie 15:30 sesją wprowadzającą do tematyki eTwinning oraz głównego hasła seminarium. W wystąpieniach poruszono kwestie globalnych wyzwań ekologicznych i znaczenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju. O 17:30 uczestnicy zostali podzieleni na polsko-włoskie grupy robocze, w których realizowali Ice-breaking activities, pozwalające się lepiej poznać i przełamać bariery językowe.
Piątek, 26.09
Drugiego dnia odwiedziliśmy Szkołę Podstawową w Celestynowie, która w poprzednim roku szkolnym otrzymała Krajową Odznakę Jakości eTwinning. Gospodarze przygotowali uroczystą akademię w języku angielskim i włoskim, a następnie poprowadzili warsztaty językowe. Kolejnym punktem programu była wizyta w Centrum Leśnej Edukacji, gdzie omawiano problemy związane z zaśmiecaniem lasów, wycinką drzew oraz różnorodnością lasów w Polsce i we Włoszech. Dyskutowaliśmy również o tym, dlaczego troska o środowisko jest kluczowa dla przyszłych pokoleń. Po części merytorycznej mieliśmy czas na networking, wymianę doświadczeń oraz podział na międzynarodowe zespoły projektowe. Dzień zakończył się wycieczką z przewodnikiem po warszawskim Starym Mieście, która była okazją do integracji i lepszego poznania lokalnej kultury.
Sobota, 27.09
Ostatniego dnia spotkaliśmy się w grupach, aby rozpocząć prace nad wspólnymi projektami eTwinning. Nasza szkoła zainicjowała projekt: „GreenSteps – small changes, big steps” („Zielone Kroki – małe zmiany, wielkie kroki”), realizowany we współpracy z nauczycielami z dwóch włoskich szkół: 1. Liceo delle scienze umane e linguistico G. Mazzini, Locri (Kalabria) 2. Liceo Scientifico Emilio Segrè, Marano di Napoli (Neapol)
Seminarium okazało się niezwykle wartościowym doświadczeniem. Jechaliśmy tam z poczuciem niepewności – znając jedynie nazwę miejsca noclegu i nikogo więcej – a wróciliśmy z nowymi przyjaźniami, cenną wiedzą i konkretnym planem współpracy. Choć przed nami dużo pracy nad projektem, wierzymy, że będzie to czas wymagający, ale jednocześnie owocny i inspirujący.
D. Rychlicki