W ostatnich dniach w naszej szkole odbyły się wyjątkowe warsztaty przygotowane przez zespół pedagogów oraz psychologa szkolnego, skierowane do uczniów klas 1–3 oraz 4–8. Ich celem było uczczenie ważnych dni związanych z wartościami, bezpieczeństwem i wzajemnym szacunkiem.
Warsztaty w klasach 1–3
Tematy: Dzień Tolerancji, Dzień Praw Dziecka, Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci
Podczas zajęć uczniowie najmłodszych klas uczestniczyli w aktywnych i dostosowanych do ich wieku warsztatach. W ramach Dnia Tolerancji rozmawiano o tym, że każdy człowiek jest inny i wyjątkowy, a różnice między nami są czymś naturalnym i wartościowym. Dzieci poznawały przykłady codziennych sytuacji, w których okazujemy sobie życzliwość, akceptację i szacunek.
Z okazji Dnia Praw Dziecka uczniowie poznali najważniejsze prawa, takie jak prawo do nauki, zabawy, miłości, bezpieczeństwa i wyrażania własnego zdania. Podczas ćwiczeń i zabaw edukacyjnych podkreślano, że prawa dzieci obowiązują każdego dnia i każdy ma do nich równy dostęp.
W ramach Dnia Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci w przystępny sposób wyjaśniono uczniom, czym jest przemoc, jak odróżnić zachowania raniące od właściwych oraz u kogo szukać pomocy w trudnych sytuacjach. Dzieci uczyły się także, jak mówić o swoich emocjach i jak reagować, gdy coś sprawia im dyskomfort.
Warsztaty w klasach 4–8
Tematy: Dzień Tolerancji, Dzień Osoby Niepełnosprawnej
Uczniowie starszych klas uczestniczyli w zajęciach, które miały na celu pogłębienie ich wiedzy oraz rozwijanie postaw empatii i zrozumienia. Z okazji Dnia Tolerancji poruszono temat stereotypów, uprzedzeń oraz znaczenia otwartości na różnorodność kulturową, społeczną i emocjonalną. Uczniowie analizowali sytuacje z życia codziennego, które pokazują, jak ważne jest świadome budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w szkole i poza nią.
Warsztaty związane z Dniem Osoby Niepełnosprawnej skupiły się na budowaniu świadomości dotyczącej różnych rodzajów niepełnosprawności oraz na tym, jak wspierać osoby, które mierzą się z różnymi ograniczeniami. Uczniowie rozmawiali o barierach — zarówno fizycznych, jak i społecznych — oraz o sposobach ich przełamywania. Podkreślono wartość empatii, wrażliwości i aktywnego włączania wszystkich w życie szkolnej społeczności.
Warsztaty były ważną okazją do utrwalania wartości, które są fundamentem bezpiecznej, przyjaznej i otwartej szkoły.